Umiejętności prezentacji i wystąpień publicznych – jak oczarować odbiorców?
Z umiejętności wystąpień korzystamy podczas wielu życiowych sytuacji. To, że są użyteczne przekonali się Ci, którzy prezentowali kolegom wyniki projektu, przedstawiali klientowi ofertę, czy wreszcie rozmawiali z przyszłym pracodawcą, by o samych konferencjach już nie wspomnieć.
Osoby występujące publicznie zakładają, że to, co mają do powiedzenia, obroni się samo i najważniejsza jest treść. Okazuje się jednak, że sposób przekazywania informacji jest równie istotny i ma niebagatelny wpływ na odbiór prezentacji.
Jak to zrobić? Jak przygotować się do wystąpienia? O czym pamiętać w trakcie prezentacji? Jakie znaczenie ma głos, wygląd i mowa ciała? Jak zbudować prezentację? O tym usłyszycie na szkoleniu.
Celem szkolenia jest praktyczne ćwiczenie umiejętności prowadzenia prezentacji i wystąpień publicznych. Podczas szkolenia będą poruszane zagadnienia związane z budowaniem wizerunku, komunikacją z audytorium, technikami prowadzenia prezentacji, konstruowaniem prezentacji, kontaktem z odbiorcami. Część szkolenia będzie też poświęcona praktycznemu tworzeniu prezentacji i pracy z kamerą, by każdy uczestnik otrzymał informację zwrotną o swoich mocnych i słabych stronach podczas prowadzenia prezentacji.
Cele szkolenia
- poznanie zasad profesjonalnej prezentacji
- nabycie umiejętności prowadzenia prezentacji w różnych warunkach
- nabycie umiejętności posługiwania się urządzeniami audiowizualnymi
- poznanie sposobów przygotowania i oceny własnej prezentacji
- dowiedzenie się jak zapanować nad tremą
- poznają zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- dowiedzenie się jak budować wiarygodność i wzmacniać przekaz poprzez gesty i postawę
- zdobycie umiejętności postępowania w trudnych sytuacjach
Korzyści dla uczestników
Po szkoleniu uczestnicy będą w stanie:
- Przygotować profesjonalna prezentację, zgodnie z zasadami
- Dopasować przebieg swojego wystąpienia do potrzeb audytorium
- Skutecznie komunikować się (werbalnie i niewerbalnie)
- Umiejętnie kontrolować przebieg prezentacji i panować nad grupą
- Zbudować profesjonalny wizerunek swojej osoby i odpowiednie relacje z uczestnikami
- Przekonać innych do własnego zdania i skutecznie argumentować
Zagadnienia szkoleniowe
1. Wystąpienie a prezentacja – pojęcia
2. Czym jest prezentacja
- Składniki skutecznej prezentacji
- Cel prezentacji
- Odbiorca – audytorium – analiza słuchaczy
- Metody
3. Formy prezentacji
- Dostosowanie formy do przekazywanego materiału
4. Przygotowanie prezentacji
- Ustalanie celów
- Struktura prezentacji
- Dostosowanie środków i metod do celów prezentacji
- Czas i korzystanie z pomocy audiowizualnych
5. Techniki i środki oratorskie (jak mówić, by być słuchanym)
- Nawiązanie kontaktu ze słuchaczami
- Uporządkowanie treści przemówienia
- Panowanie nad mową ciała
- Przezwyciężanie zdenerwowania
- Wykorzystanie humoru
- Wybór miejsca
- Przemówienia i sztuka przemawiania
- Komunikacja werbalna i niewerbalna
- Jak się porozumiewamy? (dykcja, intonacja)
- Style komunikowania się a osobowość prezentera
- Narzędzia i środki zwiększające skuteczność przekazu
- Radzenie sobie z emocjami podczas wystąpienia
6. Sztuka kontaktu ze słuchaczem
- Jak porwać słuchacza w ciągu 5 minut- techniki rozpoczęcia
- Podstawowe zasady odpowiadania na pytania
- Widownia a mówca
- Przygotowanie do pytań i odpowiedzi
- identyfikacja publiczności- typologia słuchaczy
7. Trudne zachowania ,,słuchaczy”
- Trudne pytania
- Kiedy trzeba komuś przerwać?
- Jak reagować na wrogość, napaść słowną, lekceważenie, podważanie autorytetu?
8. Wypracowanie pakietu rad praktycznych dla prezentera
9. Prezentacje indywidualne
- Przedstawienie przez uczestników krótkiej prezentacji
- Analiza wystąpień