Negocjacje z trudnym Klientem
Dobry negocjator musi mieć kilka cech które przyniosą sukces. Skupiony na celu, zdeterminowany, pewny siebie i kompetentny.
Cele szkolenia
- rozwój umiejętności negocjacyjnych
- poznanie własnych zasobów i predyspozycji negocjacyjnych
- nauka strategii, taktyk i technik negocjacyjnych
- nabycie umiejętności rozpoznawania celów negocjacyjnych, obszarów wspólnoty i przeciwieństw interesów
- poznanie styli i orientacji negocjacyjnych
- nabycie umiejętności wpływania na partnera i proces, metod wywierania wpływu
- nauka wykrywania manipulacji oraz zapobiegania im
- nauka radzenia sobie z trudnym Klientem
Korzyści dla uczestników
Po szkoleniu uczestnicy będą w stanie:
- poznać najskuteczniejsze metody komunikowania się z wybranymi typami trudnych klientów,
- doświadczyć trudnych sytuacji występujących w trakcie procesu sprzedaży i negocjacji,
- zapoznać się z technikami wpływania na rozmówcę,
- pozna strategie prowadzenia rozmów ze słabszej pozycji (z silniejszym partnerem,
- nauczy się radzić sobie z presją czasową i emocjonalną, jaką próbuje wywrzeć osoba po drugiej stronie stołu,
- rozpoznać typ Klienta i dobrać odpowiedni sposób negocjacji
Harmonogram szkolenia
1.Zapoznanie się uczestników- umożliwienie i stworzenie warunków do grupowego uczenia się .
- Przedstawienie się uczestników i zebranie oczekiwań dotyczących szkolenia
- Przedstawienie celów szkoleniowych
- Ustalenie kontraktu na szkolenie
- Ustalenie indywidualnych celów przez uczestników, które będą realizowane w trakcie szkolenia
2. Wprowadzenie do negocjacji
- Istota negocjacji
- Fazy negocjacji (przygotowanie się do negocjacji, faza badania potrzeb, faza wysuwania propozycji, faza zakończenia negocjacji), a określenie interesów stron
- Negocjacje konfrontacyjne i integrujące
- Kiedy negocjacje twarde , kiedy miękkie?
- Cechy dobrego negocjatora- asertywność i empatia
- Jak przygotować się do negocjacji, czyli interesy, opcje i alternatywy
- BATNA
- Style negocjacji- przegląd i autodiagnoza
3. Przed spotkaniem lub telefonem: przygotowania do negocjacji handlowych
- Dlaczego negocjacje wygrywają ci, którzy się przygotowują?
- Identyfikacja źródeł siły w negocjacjach. Określenie celu głównego i celów pośrednich.
- Zdefiniowanie obszaru negocjacji i kryteriów brzegowych.
- Zbieranie informacji o drugiej stronie. Przewidywanie zachowań i możliwych wariantów końcowych.
- Zdefiniowanie BATNA, dolnej linii, punktu oporu i aspiracji.
- Opracowanie celów dla różnych obszarów negocjacji.
- Określenie mocnych i słabych punktów. Wybór priorytetów i obszarów możliwych ustępstw.
- Dobór strategii, technik i argumentów. Stworzenie planu rozmowy.
- Przygotowanie dodatkowych materiałów.
4. Początek negocjacji przez telefon
- Pierwszy kontakt telefoniczny: techniki docierania do właściwej osoby.
- Otwieranie rozmowy handlowej przez telefon. Rola tonu głosu i artykulacji.
- Autoprezentacja i szybkie przedstawienie powodu rozmowy: jak powiedzieć, kim się jest i po co się dzwoni, by kontrahent nie odłożył słuchawki.
- Sposoby reagowania na szybką odmowę lub deklarowany brak zainteresowania.
- Pytania do kontrahenta: sprawdzanie, czy to rzeczywiście nasz klient i czy osoba, z którą rozmawiamy, jest decyzyjna.
- Zamykanie rozmowy prze telefon poprzez ustalenie terminu i miejsca właściwego spotkania.
5. Etapy rozmowy
- Pierwsze minuty rozmowy. Identyfikacja typu i stylu rozmówcy oraz stosowanych przez niego taktyk.
- Początek negocjacji właściwych.
- Obiekcje kontrahentów w trakcie negocjacji: typowe i nietypowe. Techniki odpierania obiekcji.
- Osobowość klienta a przyjmowanie argumentów sprzedawcy. Jak dyskutować z kimś, kto „wie lepiej”?
- Przebieg i fazy negocjacji. Omówienie kolejnych elementów procesu.
6. Strategie, techniki, chwyty i sztuczki
- Wybór strategii i adekwatnych metod wywierania wpływu
- Chwyty “czyste”: argumentacja i kontrargumentacja.
- Chwyty “brudne”: sylogizmy, techniki perswazyjne, manipulacja werbalna i niewerbalna.
- Wprowadzenie i omówienie wybranych gier, chwytów i sztuczek.
- Odpowiadanie na nieczyste zagrania drugiej strony.
- Obniżanie wartości ofert konkurencyjnych.
- Gra na emocje: kiedy się sprawdza, jak się przed nią chronić? Sposoby kontroli własnych emocji i wpływania na emocje drugiej strony. Interpretowanie sygnałów werbalnych i niewerbalnych.
- Blef w negocjacjach i metody jego identyfikacji u drugiej strony.
- Metody przełamywania impasu i powrotu do rozmowy.
7. Cena jako główny temat negocjacji
- Zanim przejdziemy do ceny, czyli o technikach kotwiczenia i „pustych opcjach”.
- Techniki wprowadzania ceny. Język mówienia o cenie i kolejność przedstawiania opcji.
- Reakcja na cenę: jak pokonać początkowy opór rozmówcy.
- Techniki redukujące wrażliwość kontrahenta na wysokość ceny.
- Argumentacja w rozmowie o cenach. Uzasadnianie wysokości ceny.
- Negocjacje cenowe. Systematyka, strategie prowadzenia, skuteczne techniki.
- Techniki obrony przed wymówkami cenowymi. Rabaty, kiedy je dawać i jak to robić.
- „Niska piłka” i inne nieczyste zagrania cenowe.
8. Trudny Klient
- Kim jest trudny Klient?
- Typologia osobowości Klienta
- Radzenie sobie z obiekcjami Klienta
- Radzenie sobie z rozbieżnymi oczekiwaniami i nie akceptowanymi żądaniami